Publicerat på

Helsingborg med smak av lakrits 2022

HELSINGBORG MED SMAK AV LAKRITS 2022

Den 22-25 september fyller vi staden med lakrits!

Snart är Helsingborg med smak av lakrits äntligen tillbaka för tredje året i rad med flera spännande upplevelser och aktiviteter med smak av lakrits. Evenemanget är ett initiativ och arrangemang skapat av Lakritsfabriken med syfte att lyfta lakritsens flera användningsområden, bredda bilden av lakrits och använda det svarta guldet mer till vardags.

Helsingborg med smak av lakrits hade sin premiär i början av hösten 2020 med stort fokus på lakritsrotens egenskaper som krydda och smaksättning till drinkar, mat och desserter. Evenemanget har genom åren lockat besökare från hela landet och engagerat många att har utvecklats sedan starten och kommer nu tillbaka med nya innovativa lakritsupplevelser. Till årets evenemang tillkommer bland annat The Liquorice Catwalk och Salty Fashion på Väla Centrum, The Liquorice Taste Adventure, cooking show på Fredriksdal och unika provningar.

”Inför årets evenemang har vi arbetat mycket med att visa upp lakritsens uttryck och intensitet i visuell form, genom känslor och unika smakupplevelser. Vi vill ge alla lakritsälskare något nytt, lära och inspirera till att ta vara på lakritsens alla användningsområden. Lakrits är glödhett och intresset för lakrits ökar både nationellt och globalt vilket vi tycker är så spännande och roligt. Vi vill ge alla lakritsälskare en unik upplevelse och även introducera lakrits i en ny form till de som inte tycker om det som godis. Evenemanget är skapat för alla och ett perfekt tillfälle att lära, känna, smaka och bredda sina vyer för lakrits”, säger Elin Perlelin, Projektledare och marknadsansvarig på Lakritsfabriken. Evenemanget pågår mellan den 22 – 25 september 2022, men börjar så smått redan tisdagen 20 september.

The Liquorice Taste Adventure

Lördagen den 24 september börjar smakrundan The Taste Adventure. Rundan har sex stopp på olika restauranger där besökaren får smaka mindre portioner på varje ställe. Alla smakportioner är smaksatta med lakrits där varje restaurang gjort sin egen tolkning och gjort unika kombinationer efter deras koncept. Biljetter till smakrundan kommer släppas inom kort på www.smakavlakrits.se

The Liquorice Catwalk / Salty Fashion på Väla Centrum 

Under evenemanget kommer Väla Centrum fyllas av lakrits. Under lördagen den 24 och söndagen den 25 september kommer The Liquorice Catwalk äga rum mitt på det nya restaurangtorget på Väla Centrum. Bakom kläderna till Catwalken står eleverna från textilprogrammet på Nicolai Gymnasium, som syr upp unika kreationer av spilltyger och lakrits i olika former. Elever från dansprogrammet är modeller och kommer till musik röra sig runt restaurangtorget för att skapa känsla och visa upp lakritsens intensitet genom musik, dans och mode. Catwalken börjar på lördagen den 24 september klockan 11.00. Showen pågår i ungefär 15 minuter och visas en gång i timmen fram till klockan 17.00 då sista visningen utspelar sig. Samma tider gäller för söndagen den 25 september.

Cooking Show på Fredriksdal under Mikaeli Marknad

På evenemangets sista dag kommer Lakritsfabriken laga mat i Fredriksdals utekök under den stora skördemarknaden Mikaeli. Här kommer lakritsens unika smak krydda säsongens primörer, kött och kulturspannmål. Lakritsfabrikens grundare Martin Jörgensen som också är utbildad kock och sommelier kommer berätta mer om lakrits som råvara och inspirera till att laga mer mat med lakrits som smaksättning.

Smakupplevelser

Under hela evenemanget kommer de deltagande restaurangerna i Helsingborg City erbjuda drinkar, maträtter eller desserter med smak av lakrits. Det kommer finnas en bred variation på ett tjugotal restauranger med olika matkulturer och inriktning. Alla deltagande restauranger får experimentera fritt med råvarorna för att hitta kombinationer som passar in i deras koncept. Alla deltagande restauranger och dess erbjudanden kommer att publiceras löpande på hemsidan www.smakavlakrits.se

Provningar

Under Helsingborg med smak av lakrits kommer det även arrangeras en rad olika typer av provningar med lakrits som grund. Lakritsprovningarna kommer kombineras med bland annat vin, champagne och choklad där besökaren får lära sig mer om att kombinera lakrits med dryck och annan konfekt. Alla provningar kommer finnas tillgängliga att boka via www.smakavlakrits.se i slutet av augusti.

Bastuchill på Pålsjöbaden á la lakrits

Första dagen av evenemanget arrangerar Lakritsfabriken tillsammans med kallbadhuset Pålsjöbaden Bastuchill á la lakrits. Detta event äger rum mellan 17.00-20.00 på Pålsjöbaden där besökaren får lära sig mer om lakritsens påverkan på kroppen och de hälsosamma fördelar som finns med både lakrits och kallbad. Kvällen börjar med blandade tilltugg med smak av lakrits, mingel och en kort föreläsning om lakrits och kallbad följt två timmars bastu och bad. Till badet får alla besökare varsin saltskrubb med lakritsextrakt och lakritsgranulat tillverkad av Pålsjöbaden samt varsin handduk.

Partners

Evenemanget arrangeras av Lakritsfabriken i samarbete med Helsingborgs Stad och Event in Skåne. Partners till Salty Fashion och The Liquorice Catwalk är Väla Centrum och Nicolaiskolan i Helsingborg. Andra partners till evenemanget är Forsea Ferries och Sembo.

Hållbart evenemang

Hållbarheten är en central punkt för evenemanget där Lakritsfabriken i största möjliga mån använder sig av hållbara alternativ för att värna om människor, djur, miljö och framtid. För att genomföra The Liquorice Catwalk har spillbitar av tyger, rester av lakritskonfekt och kartonage samlats in för att skapa kreationerna. Genom återburket behöver inte nya tyger beställas och vi räddar tygbitar som annars hade slängts och ger textilerna ett längre liv. Utgången konfekt och skadat kartonage tas till vara och återanvänds för att skapa konst. Mycket utav kommunikationen av evenemanget kommer även i största mån ske digitalt för att minska användning av papper. Lakritsfabriken samarbetar med partners, restauranger, barer och caféer som arbetar utifrån samma värderingar och visioner för att gemensamt skapa ett så hållbart evenemang som möjligt.